Luleå - The capital of Swedish Lapland

Visit Luleå är en samverkansplattform för besöksnäringen i Luleå. Den samordnar ägarnas/medlemmarnas gemensamma utvecklingsinsatser.
Luleå är länets residensstad och den största turistiska destinationen i Norrbotten.

onsdag 28 april 2010

Vårkänslor!

Nu börjar vårkänslor spira i kropp och själ. Härligt!
Ett av de bästa tecknen, tycker jag, är ankomsten av svanarna och tranorna. Där vi bor så är det mängder av dem just nu. En härlig syn. Det är tydligen ett riktigt "svanår" med gynnsamma förutsättningar för just svanarna, därav mängden fåglar i år. Nu väntar jag med spänning på min favoritfågel storspoven.
Och igår såg jag att kommunen sätter ut de första blomlådorna med petunior, som tål minusgrader. Blommor-det är vår!
Mina tulpaner har börjat spira i rabatten, i olika fina färger. Man blir glad bara av att se dem.
Roasters har börjat ställa i ordning sin uteservering, i år har de en ny, superfräsch gågata att ha sin uteservering på. Gågatan, som nu äntligen har blivit färdig och fått formen av en riktig esplanad, invigs med pompa och ståt 6 juni.
Butikerna har börjat marknadsföra vårkänslor i sitt utbud, i kväll är det kvällsöppet i galleriorna.
Och så naturligtvis vårmässan, som är nästa helg 7-9 maj http://www.visitlulea.se/vaarmaessan.aspx

Inga kommentarer: