Nu ligger filmer ute på Youtube om Luleå och Norrbotten. Ett resultat av en pressresa vi genomförde i september med en amerikansk journalist. Resan gjordes via samarbetet Bothnia Cruise Ports där Luleå är en av sex deltagande städer.
Det blev totalt fyra filmer: Storforsen (2 st), Gammelstads Kyrkstad och Rokka (Överkalix). Förutom att filmerna exponeras på Youtube så ligger de också på en mängd webbsidor, dvd-skivor som distribueras till rederier och återförsäljare mm.
Kolla filmerna på http://www.bothniacruiseports.com/index.php?u[2]=52
En personlig jobb-blogg som på ett lättsamt sätt ska spegla mina dagar och Visit Luleås arbete. Däremellan några instick från mina äventyr vid sidan av arbetet.
Luleå - The capital of Swedish Lapland
Visit Luleå är en samverkansplattform för besöksnäringen i Luleå. Den samordnar ägarnas/medlemmarnas gemensamma utvecklingsinsatser.
Luleå är länets residensstad och den största turistiska destinationen i Norrbotten.
lördag 21 november 2009
onsdag 18 november 2009
Kyrkstadsmonter

En trevlig artikel skrevs i tisdagens NSD om kampanjen http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=5005082
tisdag 17 november 2009
Luleå på väg till Barcelona
Om två veckor bär det av till EIBTM: en av de största mässorna för mötesindustrin. Under ett par år har Visit Luleå via vår Convention Bureau varit deltagare på mässan och så även i år. Vi står i en gemensam Sverigemonter, samordnad av Visit Sweden. En av Visit Luleås medlemmar/ägare kommer dessutom att stå för norrbottnisk mat i montern.
Mer om mässan http://www.eibtm.com/
Samtidigt genomför vi en sk Site Inspection i Luleå för en riktigt stor kongress som ska genomföras 2011. Luleå är en av sju aktuella städer och vi ska göra allt vi kan och lite till för att de ska välja Luleå!
Mer om mässan http://www.eibtm.com/
Samtidigt genomför vi en sk Site Inspection i Luleå för en riktigt stor kongress som ska genomföras 2011. Luleå är en av sju aktuella städer och vi ska göra allt vi kan och lite till för att de ska välja Luleå!
torsdag 12 november 2009
Härlig novemberdag
Vilka härliga novemberdagar denna vecka, torsdagen var som ett vykort med novembersol och vitt på backen. Trivsamt!
Tar del av en hel del positiva nyheter om Luleå i veckan:
1. En del fortsatta idrottsliga framgångar. Nu ska vi heja fram LBBK i fredagens match mot Visby.
2. Luleå ökar i befolkning. Alltid positivt med rapporter om befolkningsökning, det behövs.
3. Luleå plats för filminspelningar. Kjell Sundvall regisserar ny film "Bröderna Karlsson" som spelas in i Luleå under åtta veckor. Ska bli kul att se den när den börjar gå 30 juni. Vi såg förresten "Vi hade i alla fall tur med vädret" nr 1 i helgen. Gud vad vi skrattade. Vi hade nästan glömt bort hur kul den filmen är. Och att den spelades in i Luleå. Filminspelningar är mycket bra för Luleås besöksnäring: under så många veckor hyrs hotellrum, hyrbilar mm ut.
4. Och så har Luleå skärgård fått fler öar! Enligt ny beräkning har Luleå 1 312 öar, istället för de 741 man sagt tidigare. Med andra ord har Luleå skärgård vuxit och är örikast bland Bottenvikskommunerna.
Tar del av en hel del positiva nyheter om Luleå i veckan:
1. En del fortsatta idrottsliga framgångar. Nu ska vi heja fram LBBK i fredagens match mot Visby.
2. Luleå ökar i befolkning. Alltid positivt med rapporter om befolkningsökning, det behövs.
3. Luleå plats för filminspelningar. Kjell Sundvall regisserar ny film "Bröderna Karlsson" som spelas in i Luleå under åtta veckor. Ska bli kul att se den när den börjar gå 30 juni. Vi såg förresten "Vi hade i alla fall tur med vädret" nr 1 i helgen. Gud vad vi skrattade. Vi hade nästan glömt bort hur kul den filmen är. Och att den spelades in i Luleå. Filminspelningar är mycket bra för Luleås besöksnäring: under så många veckor hyrs hotellrum, hyrbilar mm ut.
4. Och så har Luleå skärgård fått fler öar! Enligt ny beräkning har Luleå 1 312 öar, istället för de 741 man sagt tidigare. Med andra ord har Luleå skärgård vuxit och är örikast bland Bottenvikskommunerna.
måndag 9 november 2009
Luleå = mötesplats för Tornedalen
I lördags var vi på ett fantastiskt arrangemang i Kulturens Hus. Tornedalsafton med musik från Tornedalen: Jord, Willy Clay Band, Carina Henriksson, Markus Fagervall och Raj Raj Band. Helt suveränt!
Fullsatt i stora salen, vilket innebär 1000 personer. Det hade varit lika fullt även på fredagens föreställning. Så hela huset har i dagarna två gungat av tornedalingar och tornedalsk musik och kultur. Det märktes helt klart att det var tryck på stan, många som vimlade vidare efter föreställningen.
Luleå är ett konglomerat med de flesta inflyttade någon annanstans i från, många från Tornedalen. Många har liknande min bakgrund, det vill säga båda föräldrarna från Tornedalen, i mitt fall en från finska sidan. Så visst är Luleå en mötesplats för tornedalingar.
LTU hade provomering med nya hedersdoktorer och installation av vår nye rektor under lördagen och flera av de deltagarna kom också ut på stan efter cermonin, härlig kulturkrock!
Fullsatt i stora salen, vilket innebär 1000 personer. Det hade varit lika fullt även på fredagens föreställning. Så hela huset har i dagarna två gungat av tornedalingar och tornedalsk musik och kultur. Det märktes helt klart att det var tryck på stan, många som vimlade vidare efter föreställningen.
Luleå är ett konglomerat med de flesta inflyttade någon annanstans i från, många från Tornedalen. Många har liknande min bakgrund, det vill säga båda föräldrarna från Tornedalen, i mitt fall en från finska sidan. Så visst är Luleå en mötesplats för tornedalingar.
LTU hade provomering med nya hedersdoktorer och installation av vår nye rektor under lördagen och flera av de deltagarna kom också ut på stan efter cermonin, härlig kulturkrock!
lördag 7 november 2009
World Travel Market
Nu laddar vi inför nästa vecka. Då kommer vår projektledare Lars Lindberg att delta på World Travel Market i London. En mässa och mötesplats för turoperatörer och destinationer och deras företag. Visit Sweden har en Sverigemonter där Visit Luleå har bokat en plats. Vi gör det via vårt gemensamma samverkansprojekt City Break to Swedish Lapland där de fem kommunerna Luleå, Boden, Piteå, Älvsbyn och Kalix jobbar för att lansera regionen via internationellt direktflyg.
Lars har en mängd superfina exempel på produkter och paket med sig. Han har förbokat flera möten med intresserade brittiska turoperatörer som vill se och höra mer om den här regionens utbud. Målsättningen är dels att erbjuda riktigt intresserade operatörer på en visning under vintern samt att, tillsammans med ett mycket intresserat flygbolag, skapa allianser och avtal mellan flygbolaget och operatörerna.
Spännande!
Mer om mässan på http://www.wtmlondon.com/
Lars har en mängd superfina exempel på produkter och paket med sig. Han har förbokat flera möten med intresserade brittiska turoperatörer som vill se och höra mer om den här regionens utbud. Målsättningen är dels att erbjuda riktigt intresserade operatörer på en visning under vintern samt att, tillsammans med ett mycket intresserat flygbolag, skapa allianser och avtal mellan flygbolaget och operatörerna.
Spännande!
Mer om mässan på http://www.wtmlondon.com/
söndag 1 november 2009
Luleå på Luleå Airport
Nu gör vi kraftiga marknadskampanjer på Luleå Airport. En mötesplats för nästan 1 miljon besökare per år.
Vi har köpt en av bryggorna (nr 3) där vi har tapetserat väggarna med bilder, information och hänvisning till webbplats för Luleå.
Dessutom syns vi med affischer och ljuslådor vid bagagebanden. Och när man går ut från stationen så passerar man ett stort broschyrställ där vi har broschyrer och material från Luleå. Just nu ligger det gemensamma Vintermagasinet Luleå-Boden där.
Denna vecka påbörjar också Visit Luleås Gammelstadsgrupp en kampanj på flygplatsen i fyra månader: november tom februari. Gruppens deltagare kommer att göra i ordning en monter på plan två där de gemensamt marknadsför och säljer in sina verksamheter, allt ifrån hantverk till boende, restauranger och aktiviteter. Perfekt tillfälle att sälja in en underbar vinterprodukt.
Vi har köpt en av bryggorna (nr 3) där vi har tapetserat väggarna med bilder, information och hänvisning till webbplats för Luleå.
Dessutom syns vi med affischer och ljuslådor vid bagagebanden. Och när man går ut från stationen så passerar man ett stort broschyrställ där vi har broschyrer och material från Luleå. Just nu ligger det gemensamma Vintermagasinet Luleå-Boden där.
Denna vecka påbörjar också Visit Luleås Gammelstadsgrupp en kampanj på flygplatsen i fyra månader: november tom februari. Gruppens deltagare kommer att göra i ordning en monter på plan två där de gemensamt marknadsför och säljer in sina verksamheter, allt ifrån hantverk till boende, restauranger och aktiviteter. Perfekt tillfälle att sälja in en underbar vinterprodukt.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)