Så lyder rubriken på nästa aktivitet vi genomför inom Visit Luleå.
En seminarieserie där syftet är att höja exportmognad hos turistföretagen i regionen.
Seminarieserien är en del i utvecklingsprojektet City Break to Swedish Lapland ("flygprojektet"), som vi gör i samverkan med Boden, Piteå, Älvsbyn och Kalix. Syftet med projektet är att attrahera ett eller flera bolag för trafikering av internationell direktlinje till och från Luleå Airport och någon annan destination i Europa.
Det projektet känns oerhört stimulerande. Vårt incitament är förstås att underlätta för internationella besökare att komma till regionen, vilket ett direktflyg definitivt gör. Men, det finns så många andra positiva effekter: attraktiv region för de som bor och verkar på orten, stärkt attraktionskraft för potentiella etableringar, stärkt attraktionskraft för nya studenter till universitetet mm.
Till seminariet har vi knutit till extern kompetens med bred och lång erfarenhet av internationella marknader: Anders Wiblom och Barbro MacAusland.
En personlig jobb-blogg som på ett lättsamt sätt ska spegla mina dagar och Visit Luleås arbete. Däremellan några instick från mina äventyr vid sidan av arbetet.
Luleå - The capital of Swedish Lapland
Visit Luleå är en samverkansplattform för besöksnäringen i Luleå. Den samordnar ägarnas/medlemmarnas gemensamma utvecklingsinsatser.
Luleå är länets residensstad och den största turistiska destinationen i Norrbotten.
tisdag 29 september 2009
söndag 27 september 2009
M/s Le Diamant
Le Diamant - fint namn, eller hur?
Så heter det fartyg som i veckan bokade anlöp till Luleå Hamn nästa sommar. Det första franska fartyget som kommer till Luleå. Kul!
Otroligt nog är det bokat ett annat anlöp samma dag, 12 juni. Men, det ordnar sig, båda ryms.
Men, nu börjar det stundtals bli trångt vid Luleås kryssningskaj..... :-)
Så heter det fartyg som i veckan bokade anlöp till Luleå Hamn nästa sommar. Det första franska fartyget som kommer till Luleå. Kul!
Otroligt nog är det bokat ett annat anlöp samma dag, 12 juni. Men, det ordnar sig, båda ryms.
Men, nu börjar det stundtals bli trångt vid Luleås kryssningskaj..... :-)
Vilken idrottshelg för Luleå!
Härliga resultat för två av Luleås elitserielag i helgen:
Plannja Basket vann säsongspremiären och första hemmamatchen, mot Uppsala med 87-56. Över tvåtusen åskådare på läktaren fick se ett starkt hemmalag ta hem matchen.
Igår var det Luleå Hockeys tur: 8-2 mot Södertälje, också premiär på hemmaplan.
Luleås idrottslag i elitserien är starka varumärkesbärare för staden. Förutom Luleå Hockey och Plannja Basket har vi också Luleå Basket. Idrott är också en reseanledning och upplevelse för besökare som kommer till staden. Många passar på att shoppa, mingla på stan, bo på hotellen och njuta av en weekend på annan ort än sin hemmaort. Därför är idrotten en viktig pusselbit i besöksnäringen. Idrottslagen i Luleå är medlemmar/ägare i Visit Luleå och viktiga aktörer framför allt på privatresesidan.
Nu håller vi alla tummar för alla tre lagen denna säsong!
Plannja Basket vann säsongspremiären och första hemmamatchen, mot Uppsala med 87-56. Över tvåtusen åskådare på läktaren fick se ett starkt hemmalag ta hem matchen.
Igår var det Luleå Hockeys tur: 8-2 mot Södertälje, också premiär på hemmaplan.
Luleås idrottslag i elitserien är starka varumärkesbärare för staden. Förutom Luleå Hockey och Plannja Basket har vi också Luleå Basket. Idrott är också en reseanledning och upplevelse för besökare som kommer till staden. Många passar på att shoppa, mingla på stan, bo på hotellen och njuta av en weekend på annan ort än sin hemmaort. Därför är idrotten en viktig pusselbit i besöksnäringen. Idrottslagen i Luleå är medlemmar/ägare i Visit Luleå och viktiga aktörer framför allt på privatresesidan.
Nu håller vi alla tummar för alla tre lagen denna säsong!
lördag 26 september 2009
Bransch-och medlemsmöte med höjd
I torsdags genomförde vi Bransch-och medlemsmöte för Visit Luleå. Denna gång tog vi höjd: vi hade Claes Bjerkne, Bjerkne & Co som föredragshållare och vi hade bjudit in beslutsfattare, finansiärer och samarbetspartners till mötet. Helt otroligt bra uppslutning: de två kommunalråden, politiska gruppledare, Landstinget, LFV m fl var, förutom många medlemmar, närvarande.
Claes hade ett otroligt inspirerande föredrag om Göteoborgs fantastiska utveckling och om sin syn på framgångsfaktorer för destinationsutveckling. Han framhöll flera gånger att han tyckte Luleå kommit långt i sin utveckling och att staden/kommunen har en enorm potential att utvecklas ytterligare.
Vi testade lite ny teknik (för oss i alla fall :-)) genom att använda mentometerknappar. Vilket engagemang det var! Och vilka bra diskussioner!
Nu har vi mycket bra ingångsvärden att ta med i nästa fas för Luleås utvecklingsarbete. Idéer och förslag som företag och kommunen tillsammans har tagit fram.
Själv lyckades jag med konststycket att få in en intervju utanför rummet i högtalarsystemet när jag gjorde min presentation Svettigt värre. Men, jag försökte tråckla mig genom det och tror att det skapade lite munter stämning i lokalen :-).
Claes hade ett otroligt inspirerande föredrag om Göteoborgs fantastiska utveckling och om sin syn på framgångsfaktorer för destinationsutveckling. Han framhöll flera gånger att han tyckte Luleå kommit långt i sin utveckling och att staden/kommunen har en enorm potential att utvecklas ytterligare.
Vi testade lite ny teknik (för oss i alla fall :-)) genom att använda mentometerknappar. Vilket engagemang det var! Och vilka bra diskussioner!
Nu har vi mycket bra ingångsvärden att ta med i nästa fas för Luleås utvecklingsarbete. Idéer och förslag som företag och kommunen tillsammans har tagit fram.
Själv lyckades jag med konststycket att få in en intervju utanför rummet i högtalarsystemet när jag gjorde min presentation Svettigt värre. Men, jag försökte tråckla mig genom det och tror att det skapade lite munter stämning i lokalen :-).
lördag 19 september 2009
Visit Sweden & Positionsteman
I torsdags var jag på den årliga Inspirationsdagen med Visit Sweden.
Mycket intressant.
VD Thomas Brühl presenterade bl a den senaste gästnattsstatistiken för Sverige = + 13 % för juli månad. Vilket ju är en fantastiskt bra siffra med tanke på konjunkturläget i näringslivet i stort. Luleå ligger med sina + 17 % över rikssnittet.
Länet Norrbotten visar på en ökning med + 5 %.
Dagens huvudtema var presentation av den femte strategin inom Visit Sweden: positionsteman. Ett sätt att fokusera, kraftsamla och utveckla Sveriges besöksnäring i ett internationellt perspektiv. Det är fyra teman:
Swedish Lifestyle - Natural Playground- Urban Nature- Vitalised meetings.
Vi från Luleå kände igen oss och stadens utbud i samtliga teman.
Mer om positionstemana finns att läsa på
http://professionals.visitsweden.com/VSTemplates/Article____86834.aspx
Mycket intressant.
VD Thomas Brühl presenterade bl a den senaste gästnattsstatistiken för Sverige = + 13 % för juli månad. Vilket ju är en fantastiskt bra siffra med tanke på konjunkturläget i näringslivet i stort. Luleå ligger med sina + 17 % över rikssnittet.
Länet Norrbotten visar på en ökning med + 5 %.
Dagens huvudtema var presentation av den femte strategin inom Visit Sweden: positionsteman. Ett sätt att fokusera, kraftsamla och utveckla Sveriges besöksnäring i ett internationellt perspektiv. Det är fyra teman:
Swedish Lifestyle - Natural Playground- Urban Nature- Vitalised meetings.
Vi från Luleå kände igen oss och stadens utbud i samtliga teman.
Mer om positionstemana finns att läsa på
http://professionals.visitsweden.com/VSTemplates/Article____86834.aspx
tisdag 15 september 2009
Handelns utveckling
Ikväll genomför vi ett informationsmöte där Erik Sandemo, Svensk Handel ska presentera handelns utveckling i Luleå 2008. Det är alldeles nya siffror som presenteras för första gången. Mycket intressant.
Handeln är en mycket viktig del inom besöksnäringen, ca 25 % av varje krona som en besökare spenderar i Luleå går till handeln. Luleå är en av norra Sveriges största handelsstäder, som med 1 mils shopping från centrum till de två handelsområdena Home Center och Storheden, erbjuder ett varierat och komplett utbud.
Luleå Näringsliv AB/Branschråd Handel är arrangör i samverkan med Svensk Handel. Mötet är öppet för alla, kl 19.00 i Sessionssalen Stadshuset.
Handeln är en mycket viktig del inom besöksnäringen, ca 25 % av varje krona som en besökare spenderar i Luleå går till handeln. Luleå är en av norra Sveriges största handelsstäder, som med 1 mils shopping från centrum till de två handelsområdena Home Center och Storheden, erbjuder ett varierat och komplett utbud.
Luleå Näringsliv AB/Branschråd Handel är arrangör i samverkan med Svensk Handel. Mötet är öppet för alla, kl 19.00 i Sessionssalen Stadshuset.
fredag 11 september 2009
Älgen Arthur
Här kommer ytterligare ett blogginlägg från journalisten Ralph Grizzle, efter besök hos samiskt turistföretag i Överkalix igår
http://www.avidcruiser.com/blog/2009/09/10/meet-arthur-the-moose/
http://www.avidcruiser.com/blog/2009/09/10/meet-arthur-the-moose/
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)