Luleå - The capital of Swedish Lapland

Visit Luleå är en samverkansplattform för besöksnäringen i Luleå. Den samordnar ägarnas/medlemmarnas gemensamma utvecklingsinsatser.
Luleå är länets residensstad och den största turistiska destinationen i Norrbotten.

måndag 4 augusti 2008

Ombord på Götheborg

Jag är en av de drygt 9 000 personerna som passade på att gå ombord på Götheborg under tiden hon låg i Södra Hamn i Luleå.

Där träffade jag expeditionsledaren Emmanuel, som jag hade första kontakten med inför skeppets ankomst till Luleå.
Han visade oss runt i skeppet, vi fick tom kika in i personalens utrymmen där de hade sina kajutor och rum.Det känns som evigheter sedan jag fick samtalet en grå oktobermorgon när jag satt på bussen på väg in till jobbet. En pigg, glad och trevlig Emmanuel undrade om Luleå skulle vara intresserad av att vara ett av stoppen under deras Baltic Sea Tour året därpå.
På sittande stol svarade jag att självklart vill vi titta på den möjligheten. Så var den oktoberdagen räddad.

Jag kallade genast ihop en arbetsgrupp med olika representanter, däribland Luleå Mäss och Kongress. I januari kom Emmanuel samt VDn för bolaget SOIC upp till Luleå. Efter det gick allt rasandes snabbt, vi fattade beslut om att tacka ja till inbjudan och de tackade ja till att besöka Luleå.

Och nu fick jag gå ombord, himmelens kul. Tom skeppskatten hade sin plats.
Det är inte varje dag man kliver ombord på ett 1700-tals skepp. Och jag var inte ensam, det var massor av intresserade och nyfikna människor där i söndags. En perfekt dag för ett besök.

Inga kommentarer: