Luleå - The capital of Swedish Lapland

Visit Luleå är en samverkansplattform för besöksnäringen i Luleå. Den samordnar ägarnas/medlemmarnas gemensamma utvecklingsinsatser.
Luleå är länets residensstad och den största turistiska destinationen i Norrbotten.

fredag 8 augusti 2008

Rosfors Ekopark

I onsdags hade vi en sittning angående ett utvecklingsprojekt vi driver för att utveckla och marknadsföra cykel- och mountainbikleder i Luleå. Vi gör det i samverkan med Arvidsjaur, vilket gör att vi kan knyta ihop de två destinationerna.

Under hösten kommer olika cykelleder i regionen att ligga ute på http://www.bikemap.net/, där man hittar information och uppgifter om lederna och dessutom kan ladda hem filer till sin gps. Sedan är det bara att ta sig till Luleå, hyra sin cykel (alt nyttja sin medhavda), slå på sin gps och ge sig iväg. Det ska finnas turer för de mer äventyrslystna men även för barnfamiljer och de som vill ha sköna dagsturer.

En av turerna vi diskuterade var kring Rosfors och Ekoparken. Detta gjorde mig taggad att äntligen ta mig iväg och testa att cykla där, vilket jag tänkt göra länge men det har inte blivit av. Tills idag.
Jag hoppade på cykeln hemma i Alvik och trampade till Bjursträsk, ömsom på Älvsbyvägen (mindre kul) och ömsom på den gamla vägen i skogen som bitvis var hel ok att cykla (betydligt roligare).

I Bjursträsk svänger man vänster mot Rosfors, ca 4 km, trevlig grusväg med fin utsikt över träsket hela vägen.

Väl framme vid Rosfors Herrgård finns det olika alternativ att cykla. Jag hade ingen karta med mig och cyklade förstås fel, vilket händer mig ganska ofta. Fast i de här fallen spelar det mindre roll, eftersom det är lika härligt att cykla ändå. Jag hade tänkt att jag skulle cykla till naturreservatet Lustgården, istället hamnade jag vid en nedlagd gruva; Ristjäls gruvor. Här fanns bänkar, ved och eldstad. Helt perfekt för en rast.


Förutom skön cykling så fick jag mig en härlig näve av årets första blåbär. Mums!


Vid Herrgården betade kor i lugn och ro, de såg måttligt intresserade ut av mig och min leriga cykel när jag kom tillbaka.
Kollade sedan en karta över området, så nästa gång blir det Lustgården.

Detta är ett område jag varmt kan rekommendera den cykelsugne.
Mer information om Rosfors Ekopark finns på http://www.ekopark.se/default____4994.aspx

Inga kommentarer: