Luleå - The capital of Swedish Lapland

Visit Luleå är en samverkansplattform för besöksnäringen i Luleå. Den samordnar ägarnas/medlemmarnas gemensamma utvecklingsinsatser.
Luleå är länets residensstad och den största turistiska destinationen i Norrbotten.

fredag 29 januari 2010

Ny öppnas isbanan!

Nu äntligen öppnas en del av isbanan. I morgon, lördag öppnar den norra delen av isbanan runt Luleå centrum. Från Norra Hamn till Hälsans Hus är isen spolad och gångvägen bredvid isbanan plogad. Nytt för i år är att "ändarna" på isbanan kommer sluta i en ögla så att man kan åka "runt" hela isbanan istället för bara fram och tillbaka. Perfekt!

Och dessutom genomförs Eldfesten på Hägnan, Gammelstads Kyrkstad. Kl 15.00-18.00 är det program och aktiviteter i eldens tecken, mitt tips är absolut att se eldshowen, den är hur cool som helst. Shop in Lapland har vernissage, butikerna i världsarvet håller öppet, Kaptensgården har vinterinspirerad meny och det är lyktvandringar från Visitor Centre.
Missa inte detta!

Sist men inte minst hamnade jag efter en frusen skåning på en av Luleås butiker i eftermiddag. Jag hade shoppingandan i mig och hittade både det ena och det andra. Framför mig i kön handlande en kille en jättestor och varm dunjacka och han frågade efter närmaste skoaffär. Det visade sig vara en frusen skåning med helt fel kläder. Inte lätt när det är minus 25 grader ute. Fast han såg ändå glad ut. Och så fick han jättesnygga kläder också.

1 kommentar:

Anonym sa...

Glöm inte att kolla in Kafelino på lördag. Pato Pooh, hiphop från STHLM uppträder.

http://www.facebook.com/home.php?#/event.php?eid=421269750051&ref=nf