Luleå - The capital of Swedish Lapland

Visit Luleå är en samverkansplattform för besöksnäringen i Luleå. Den samordnar ägarnas/medlemmarnas gemensamma utvecklingsinsatser.
Luleå är länets residensstad och den största turistiska destinationen i Norrbotten.

söndag 15 februari 2009

Site Inspection no 2

I helgen genomförde vi site-inspection nr 2 i samarbetet med Stockholm Visitors Board. Denna gång gästades vi av brittiska agenter. En hel helg fylld av smakbitar av vad Luleå kan erbjuda vintertid. Iskalla temperaturer, men soligt och fint. Precis så som vi vill förmedla vår stad i vinterskrud. Visningen avslutades med magisk tur med häst och släde mellan frostiga träd till Luleå Airport, en värdig avslutning!

I torsdags small det i Hovet i Stockholm, då Luleå invaderade arenan. Visit Luleå fanns förstås på plats med representanter från Convention Bureaun, dess partners och turistbyrån. Proffsiga kundmöten genomfördes innan matchen. Som tyvärr inte gick vår väg denna gång.

Själv har jag haft förmånen att tillbringa en långhelg i Åre. Vilken skidort det har blivit! Det märks att de arbetat målmedvetet med värdskap och service, otroligt trevlig personal på restaurangerna, alla hälsade glatt och önskade smakligt måltid. Bara det. Där har våra skidanläggningar något att lära sig. Sedan är ju skidsystemet med liftar och pister helt suveränt. Vi tog oss även en tur som studiebesök till det nya designhotellet Copper Hill. Vilket bygge!

Vi hade turen att det var World Cup i Freestyle under helgen, så vi fick titta på världens främsta freestyleåkare. Där ligger man i lä. Fast jag tycker att vi satsar på bra i backarna. Med telemarksskidorna under en av dagarna stod jag på näsan på några isfläckar och fick en snygg, blå armbåge. Fast då har man ju gett järnet :-) I morgon bitti har vi möte med Gammelstadsgruppen, då vi ska planera vårens aktiviteter.

2 kommentarer:

Stina Porsgaard sa...

Hej Elisabeth!
Äntligen har jag hittat ytterligare en blogg från "vår värld". Roligt och spännande att få en bild av Luleå och din vardag.

Jag var också i Åre och på Copperhill men då 9 dagar innan det öppnade. Skulle varit kul att se det färdigt. Har du läst om deras problem i Dagens Industri? Vi får hoppas att det löser sig!

Ser fram emot att följa din blogg vidare!
Bästa hälsningar
Stina Ericsson
Turistchef i Västervik
www.turistchefenbloggar.blogspot.com

Ennefors Elisabeth sa...

Hej Stina!
Vad kul att du uppmärksammat min blogg!

Nu när jag har din blogg-adress så kommer jag att gå in och läsa den med jämna mellanrum. Visst är det ett bra sätt att kommunicera på, konstigt att det inte är fler som gör det.

Copperhill: jo, jag hörde om deras problem. Trist för dem. Får se hur de kommer att lösa det.