Luleå - The capital of Swedish Lapland

Visit Luleå är en samverkansplattform för besöksnäringen i Luleå. Den samordnar ägarnas/medlemmarnas gemensamma utvecklingsinsatser.
Luleå är länets residensstad och den största turistiska destinationen i Norrbotten.

lördag 20 mars 2010

Fokus Världsarvet Gammelstads Kyrkstad

Just nu gör Visit Luleå en förstudie och analys för Gammelstads Kyrkstad. Via en av Visit Luleås ägare och deltagare i vår Gammelstadsgrupp, intervjuas verksamma inom världsarvsområdet, men även företag och verksamheter kopplade till området. Gammelstads Kyrkstad, som upptogs på Unescos världsarvslista 1996, är ett av Luleås och länets största besöksmål, dessutom av stort internationellt intresse. Studien ska ligga till grund för en utvecklingsplan för hur vi gemensamt kan utveckla världsarvet och kulturturismen ytterligare som besöksmål och upplevelser, året runt. Som född och uppvuxen i Gammelstad klappar mitt hjärta extra för området och i och med att jag arbetade i det dåvarande utvecklingprojektet för kyrkstaden 1999-2000 med den turistiska utvecklingen så vet jag vilken betydelse området har, för både invånare och besökare. Mina allra första sommarjobb var som guide i Nederluleå kyrka och under min tid på turismhögskolan jobbade jag ett par somrar på den då bara sommaröppna turistbyrån. Efter att ha varit borta från Luleå för högskolestudier och arbete, i över 10 år, får man också ett annat perspektiv. Den berömda hemmablindheten blir inte lika påtaglig. Jag är enormt stolt över vårt världsarv. För mer information om Gammelstads kyrkstad, se http://www.lulea.se/gammelstad

1 kommentar:

Susanna sa...

Storytelling är en bra form av marknadsföring och produktutveckling som skulle passa perfekt i världsarvet! Kolla in Stockholm Ghost Walk (http://www.stockholmghostwalk.com/).. ett samarbete med teaterhögskolan kanske?