Luleå - The capital of Swedish Lapland

Visit Luleå är en samverkansplattform för besöksnäringen i Luleå. Den samordnar ägarnas/medlemmarnas gemensamma utvecklingsinsatser.
Luleå är länets residensstad och den största turistiska destinationen i Norrbotten.

söndag 30 maj 2010

Mångfald och öppenhet

En sak som jag funderar mycket över är mångfald och öppenhet. Det tror jag är två nyckelfaktorer för Luleås och länets vidare utveckling. För mig är mångfald att stimulera olikheter, allt från kön till ålder, etnisk och sexuell tillhörighet, kulturella bakgrunder mm. Luleå är ju ett typexempel på mångfald. Jag menar, hur många "riktiga" Luleå-bor finns det, egentligen? Jag tror att de flesta är precis som jag, med båda föräldrarna från Tornedalen, varav en från den finska sidan. Luleå skulle rent hypotetiskt kunna vara Tornedalens centrum, i den bemärkelsen att det här finns flest tornedalingar (vilket jag absolut inte har några som helst statistiska bevis för). Med Norrbottens tämligen patriarkaliska och mansdominerande bakgrund, så har vi en hel del att göra vad gäller just mångfald. Ju mer kontakter man får med södra Sverige och deras kultur och sätt att arbeta så blir man alltmer medveten om den "machokultur" som tyvärr fortfarande råder i vårt län. Många tror man skämtar när man berättar om bastubaden efter konferenserna, som ibland är informellt "obligatoriska". I södra Sverige klär man PÅ sig efter konferenserna, för att ha trevligt. Inte AV sig. Var det någon som sa till mig nyligt. En annan sa att han skulle ha blivit STÄMD om det stod bastu i programmet. Tala om olikheter. I samma land. Inte för att jag har något emot bastu, jag är i princip född i den finska risbastun. Men, jag vill välja när och med vem jag badar. Jag tror att om vi alla som har någon form av ledande befattning, tänker igenom vad just jag kan göra för mångfaldens utveckling i Luleå, så tror jag att vi kommer att komma långt. Små saker kan göra stor skillnad. Inom Visit Luleå skulle vi t ex kunna jobba för att lobba hit möten med människor tillhörande andra länder och kulturer etc. Och att om vi alla tänker till vid rekryteringar, tillsättningar i styrelser, grupper mm så kommer det att få enorm genomslagskraft.

1 kommentar:

Ann-Marie Heikkilä sa...

Mycket bra skrivet!