Luleå - The capital of Swedish Lapland

Visit Luleå är en samverkansplattform för besöksnäringen i Luleå. Den samordnar ägarnas/medlemmarnas gemensamma utvecklingsinsatser.
Luleå är länets residensstad och den största turistiska destinationen i Norrbotten.

torsdag 19 augusti 2010

Ett sjudande LTU

Vilket härligt, sjudande liv det är på Luleå Tekniska Universitet nu! Jag var där igår för ett par möten med olika avdelningar inom universitetet Och kom mitt i all rörelse som blir när tusentals nya studenter ska börja sina utbildningar. Härligt! Universitetet har en otroligt viktig roll i Luleås utveckling, det gäller att se det holistiska perspektivet med bland annat besöksnäringen, kommunen, universitetet och inte "stuprörstänk" om vi ska få till en riktigt bra utveckling i Luleå och regionen. Universitetet med sina studenter, anställda och forskare är viktiga för besöksnäringen, både för privatresande och affärsresande. Sedan några år har vi ett etablerat samarbete genom Visit Luleås Convention Bureau: fler vetenskapliga kongresser till LTU och Luleå är av intresse för alla. Nu går vi vidare och tar nya steg i samarbetet, på nya områden.
När jag promenerade på området och var inne i centrumhuset fick jag tillbaka känslan av hur det var att plugga på högskolan. Det bästa jag gjort. Fyra fantastiska år i mitt liv som jag är oerhört glad över att jag satsade på och investerade i. Fyra år med stor påfyllnad av både vänskap och kunskap. Som i båda fallen varar än idag. Jag önskar verkligen alla nya studenter lycka till och hoppas att det blir bra och många år i Luleå!

Inga kommentarer: