Luleå - The capital of Swedish Lapland

Visit Luleå är en samverkansplattform för besöksnäringen i Luleå. Den samordnar ägarnas/medlemmarnas gemensamma utvecklingsinsatser.
Luleå är länets residensstad och den största turistiska destinationen i Norrbotten.

lördag 8 november 2008

Studiebesök till Torneå och köpcentret Rajalla

I fredags var vi på studiebesök till Torneås nya köpcentrum Rajalla (Raja = gräns, lla = finskt kasus för på. Vilket då blir På Gränsen. Not av mig som penetrerat finska språkets kasus och grammatik :-) ).

Jag blev inte så där jätteimponerad. Ett stort köpcentrum, men med ungefär de butiker som finns i Luleå, med några undantag. Vi tyckte inte det var så där mysigt och inbjudande som vi kanske hade förväntat oss. Det var inte heller särskilt mycket folk, vilket gjorde att det kändes något ödsligt. Alla butiksutrymmen var inte heller fyllda.
Men, shoppa går det alltid att göra. Så jag blev med en liten "trasa" och några drycker från Alko.
Därefter en snabb tur till IKEA och tro det eller ej, men vi kom ut med servetter och ljus i våra påsar (!).

Med risk att vara något partisk så känns Luleå fortfarande som den stora handelsstaden i länet, med sina två externhandelsområden och en fantastiskt trevlig centrumkärna.
Se PULS webb och Luleå film på
http://www.pulsilulea.se/

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejhej :) Tråkigt att det inte motsvarade förväntningarna. Jag ska dit imorgon och var bara lite nyfiken på vilka affärer som finns där utöver de i Luleå? Vet du öppettider för en söndag så får du gärna skriva med det också :)

Ennefors Elisabeth sa...

Hej Therese!
Hoppas att jag nu inte grusat dina förväntningar.
Jag vet inte om de har öppet söndagar (antar det), hittade denna webbadress om området, men ser inte om öppettiderna finns med där http://www.visithaparandatornio.com
Butikerna utöver de som finns i Luleå var få, ett par två-tre stycken, finska butiker och klädmärken.