Luleå - The capital of Swedish Lapland

Visit Luleå är en samverkansplattform för besöksnäringen i Luleå. Den samordnar ägarnas/medlemmarnas gemensamma utvecklingsinsatser.
Luleå är länets residensstad och den största turistiska destinationen i Norrbotten.

söndag 8 mars 2009

Svängar i Zermatt

Jag har fått förmånen att tillbringa ett sportande lov i Alpernas mecka: Zermatt, Schweiz.
Det är tredje gången jag är där, varav andra andra gången vintertid.

Ett helt underbart sätt att koppla av och ladda batterierna, skidåkning är bra för både kroppen och knoppen.

Vi har haft alla tänkbara väderlekar; strålande sol, kraftiga snöfall och dimma. Men, inget har hindrat oss att åka ut i backarna, tidigt varje morgon har vi stått redo och laddade med skidorna i högsta hugg.

Jag har förstås passat på att utöva lite industrispionage vad gäller service, bemötande och turistiska upplägg i övrigt. Jag tycker att det är få länder som kommer upp i Schweiz standard, allt fungerar helt perfekt, det är ordning och reda och man känner sig välkommen och så är det ju ett helt fantastiskt vackert land. Det enda minuset är väl prisläget, ruskigt dyrt, fast det har ju också med vår låga kronkurs att göra, tyvärr. Så nu är det billigt för internationella besökare att komma till Sverige, inget ont som inte har något gott med sig.

En kort sammanfattning över mina reflektioner av veckan, en toppfemlista:

1. Först kommer skidåkningen.
Förstås. Sju skiddagar och ändå behöver man inte bli less på någon backe, du kan vraka och välja allt beroende på väder och humör. Jag är ju en "både-och-åkare" som åker både slalom och telemark, så jag åker ungefär varannan dag med vardera skidorna och hinner definitivt inte bli less, bara ännu starkare i benen (telemark är inte att leka med i Alpernas långa pister, särskilt inte med mjuka och opistade backar). Första bilden är himmelsk skidåkning i välpistad backe ovan molnen med utsikt mot Matterhorn.



2. Nya bekantskaper och vänner.
Vad är väl skidåkning utan trevligt sällskap? Denna resa fick vi förmånen att lära känna och vara med glada och trevliga människor från Småland i söder till Jouksengi i norr. Många glada skratt har det blivit. Och så himla intressant att träffa nya människor, prata något helt annat än man gör hemma i vardagen. Alla har gemensamt intresse: skidåkning.

3. Maten
Gör man av med mängder av energi på skidåkningen så gäller det att fylla på med god mat. Och Schweiz har supergod mat, så det blev både rösti, fondue och massa annat mumsigt. Mysiga restauranger i både backarna och byn gör att maten smakar ännu bättre.

4. Miljön
Schweiz blev utrustat med det allra bästa: bergen, dalarna, sjöarna som kombinerat med kulturen gör landet till en ren dröm.





5. Böckerna man hinner läsa.
Jag hade laddat med tre nya böcker, jag hann läsa alla, den sista har jag kvar några kapitel i. Resorna till och från resmålet blir så mycket trevligare med böckernas sällskap, några timmar på en flygplats kan annars te som en hel evighet.
"Här och nu" av Elisabeth Andersson: Sådär.
"Ur vulkanens mun" av Helena von Zweigbergk: Helt okej, lite deprimerande, men bra.
"Konsten att läsa tankar" av Henrik Fexeus: Bäst!! Den måste ni bara läsa!

Inga kommentarer: