Luleå - The capital of Swedish Lapland

Visit Luleå är en samverkansplattform för besöksnäringen i Luleå. Den samordnar ägarnas/medlemmarnas gemensamma utvecklingsinsatser.
Luleå är länets residensstad och den största turistiska destinationen i Norrbotten.

lördag 30 maj 2009

Gert, Robert och kontinental cruising

Idag mötte jag upp Fylking och Aschberg på deras vandring från Ystad till Haparanda. Vi samlades vid Konsum på Bergnäset och vandrade i samlad trupp till Kulturens Hus. Det var en blandad skara som promenerade i tåget in.

Väl på plats vid Kulturens Hus mötte hundratals Luleå-bor upp och välkomnade herrarna till Luleå. En orkester fanns på plats. Nu har de ett antal arrangemang under helgen, allt för insamling av pengar för prostatacancer. I morgon kväll blir det det direktsändning i kanal 8 från Nytorget i Luleå City.


Kvällen blev magisk med cruising med vår fina, lilla Mercedec cab, SL 350, från 1974. Vi åkte in till stan och häpnade över den enorma mängd människor som rörde sig runt om i staden. Det var cruising för veteranbilar, men utöver det var det tusentals människor som rörde sig mellan hamnarna, satt på trappan/fiket vid Kulturens Hus, köade för att komma in på färjan, satt på uteserveringarna.
Det var helt klart en kontinental känsla i staden, med värmen och pulsen. Den enda skillnaden var ljuset, strålande sol hela kvällen och det finns ju inte på kontinenten!

Luleå - en filmstad

Under torsdag och fredag denna vecka deltog jag på en studieresa till Ystad, arrangerad av Swedish Lapland Film Comission. Syftet var att se och lära hur Ystad lyckats etablera sig som destination för filminspelningar. Vilket de gjort mycket framgångsrikt.

Men, det är ingen slump att det blivit så, de har en tydligt framtagen filmstrategi för staden som de arbetar efter. De samarbetar mellan kommunen och näringslivet och de har tydliga mål uppsatta.

Wallander är såklart den absolut största delen hittills av produktionerna, nu har t ex även BBC producerat engelska Wallanderfilmer. Men, planerna är att Ystad ska vara ett val för alla former av produktioner.

Vi träffade representanter från kommunen och region Skåne, vi besökte filmstudion och Cineteket, som är ett filmmuseum med allt om film. Museet drivs av ett privat företag på entreprenad åt Ystads kommun.
De delade med sig av alla sina erfarenheter, möjligheter och utmaningar.

På resan deltog representanter från Piteå, Boden, Luleå, Swedish Lapland, Mötesplats Piteå och Swedish Lapland Film Comission.

Jag tog med mig två saker från resan:
1. Om man ska arbeta med att attrahera filmproduktioner, krävs en tydlig lokal filmstrategi från staden. Alla städer har inte förutsättningar och möjligheter att rikta in sig mot det segmentet.
2. Regionen ska fungera som support/stöd, med tex resurser, för de städer som aktiv arbetar inom nischen.
I Luleå finns filmstudion på Kronan, Filmpool Nord och Swedish Lapland Film Comission har sina säten i Luleå. Ett flertal filmer har spelats in i Luleå, vilket vi tydligt ser på övernattningsstatistik, uthyrning av hyrbilar etc.

Anna, entreprenör på Cineteket. En fantastiskt inspirerande och engagerad tjej, som gjorde en ypperlig presentation för oss.

Visning av Ystad Filmstudio, som består av tre hallar. Det är en del av det gamla nedlagda regementet i Ystad som nu inrymmer fler olika verksamheter, bland annat Filmstudion.

Visning i en av de tre hallarna, kulisser från barnprogrammet Vintergatan.

tisdag 26 maj 2009

Mat inspirerar och attraherar!

Idag har vi genomfört ett matseminarium, med fokus på när- och lokalprodcuerade livsmedel och med en koppling till besöksnäringen. Med syfte att skapa en mötesplats mellan besöksnäring och livsmedelsbranschen. Lokalt producerade livsmedel och maträtter stärker en destinations eller regions attraktionskraft och berörda företag på orten.

Det var ett samarrangemang som Visit Luleå genomförde tillsammans med LRF´s projekt Grön Framtidsgård, Matproducenterna i Norr och Luleå Näringsliv AB.

Vi hade engagerat två föredragshållare:
Tommy Myllymäki, Julita Värdshus. Tommy blev utsedd till Årets Kock 2007 och arbetar så långt han kan och det går med närproducerat. Tommy var en härlig föredragshållare, otroligt naturlig och kunnig inom sitt område. Han blev verkligen en inspiratör för deltagarna.

Johan Nilsson, Camp Ripan. Johan jobbar med de norrbottniska råvarorna och har dessutom ett samiskt inslag i sina menyer. Han står med båda fötterna på jorden och gav ett tryggt intryck. Han påvisade fördelarna och möjligheterna med att nyttja de norrbottniska råvarorna, som uppskattas av såväl de internationella som svenska besökarna. Och hur resmålet stärks med utbudet av lokal mat.

Det var bra uppslutning på mötet med deltagare från besöksnäring, mat- och livsmedelsproducenter. Efter föredragen var det kreativa gruppdiskussioner kring aktuella frågor inom dagens tema. Det var hög ljudnivå i rummet, vilket tydde på stort engagemang från deltagarna.

Vi arrangörer fick alla med oss uppdrag att gå vidare med inför det fortsatta arbetet med att utveckla mötesplatser och kontakter mellan besöksnäring och livsmedelsbranschen.

måndag 25 maj 2009

Ännu mera positivt för Luleå!

Nu har jag fått ytterligare uppgifter vad gäller omsättningen inom besöksnäringen i Luleå, Norrbotten och Sverige.

Luleå hade, som jag skrivit tidigare, en omsättningsökning i besöksnäringen med + 49 mkr (+ 7 %) 2008 jämfört med 2007.
Riket visar på en snittökning på + 4 %.
Norrbotten visar på en snittökning på 2.89 %.

Luleå ökar alltså betydligt mer än både länet och riket!
Luleås andel av länets omsättning ökar och uppgår nu till 26 %.
Återigen, hade inte Luleå visat på denna starka tillväxt, hade länet haft en lägre snittökning.

Trots bra siffror och god kapacitetsbeläggning, så har vi många bäddar kvar att belägga och ännu mer att utveckla i Luleå. Långt ifrån färdiga med andra ord.

söndag 24 maj 2009

Luleå rustar inför Frankfurt

Just nu laddar en grupp företagare inom Visit Luleå inför mötesmässa i Frankfurt: IMEX. Den går av stapeln 26-28 maj. Det är en internationell mässa för konferens- och incentiveresor, förra året besöktes den av nästan 8 000 besökare.

Visit Luleås affärsresegrupp Luleå Convention Bureau representeras av tre företag, vår projektledare Martin finns också på plats och håller ihop vårt deltagande.

Vi är en av utställarna i Visit Swedens monter, Visit Luleå är den ende utställaren från Swedish Lapland, vilket gör att vi har en viktig roll i sammanhanget. Vi står tillsammans med andra convention bureaus och mötessäljare från Sverige, vilket är en fördel. Fattar köparna tycke för Sverige så har vi en stark region att sälja in. Vi kan dessutom med fördel erbjuda kombinationspaket med andra städer i Sverige. Stockholm är sedan tidigare en samarbetspartner, där vi har utvecklat ett vinna-vinna koncept som båda städerna drar nytta av.

Nu håller vi tummarna för våra representanter och önskar dem lycka till i Tyskland!

Mer om mässan: http://www.imex-frankfurt.com

fredag 22 maj 2009

Nytt tillskott i Luleå Skärgård

Luleå Skärgård har fått ett nytt fräscht tillskott: Luleå Ribcharter som levererar fartfyllda aktiviteter med ribåt. Företaget ägs av tre killar som har gedigen erfarenhet av företagande inom besöksnäringen.
För mer information, se

Luleå skärgård utvecklas hela tiden, området är bara i sin linda och har en enorm utvecklingspotential, sommar som vinter. För detta krävs attraktiva produkter som ägs och drivs av duktiga entreprenörer. En annan viktig faktor är infrastruktur och tillgänglighet, något som ligger på det offentligas bord. En utredning/förstudie för hur de kommunala organisationerna ska förvalta det offentliga ansvaret är tillsatt och ska vara klar till årsskiftet.

Visit Luleå initierade ett gemensamt skärgårdsseminarium i mars och fick då uppdraget att sammankalla de andra turistiska destinationsorganisationerna från Skellefteå till Haparanda, för att diskutera gemensam skärgårdsutveckling inom besöksnäringen. Vi kommer att träffas på måndag, det ska bli mycket intressant.

onsdag 20 maj 2009

Kryssning och Riskkapital

I dagarna två har jag deltagit i träffar angående kryssningstrafikens utveckling och riskkapital för besöksnäringen. Fördelat på två dagar. Båda i hufvudstaden Stockholm (något ocentral och kylslagen, men ok i övrigt).

I måndags träffades vi sex destinationer/hamnar från Sverige och Finland som deltar i affärssamarbetet Bothnia Cruise Ports. Vi genomför styrgruppsmöte två gånger per år. Alltid lika trevligt att träffa de andra destinaionsrepresentanterna, lyssna av hur det går för dem, prata gemensam utveckling och utbyta erfarenheter.
Vi fick positiva rapporter om kryssningstrafikens framtid. Trots tung ekonomisk konjunktur i dagsläget rapporterar de internationella rederierna stor tillförsikt och framtidstro. Kryssningsbranschen är en ökande bransch med nya målgrupper som kliver ombord.

Dag två deltog jag på seminarium om riskkapital för besöksnäringen, organiserat av branschorganisationen RTS (Rese-och Turistnäringen i Sverige). Deltagande riskkapitalister informerade om stigande intresse av att titta på och ev investera i objekt inom turistnäringen. Utvalda objekt fick presentera sig och det mest intressanta och hetaste objektet blev Boda Borg.
http://www.rts.se/

Vi fick annan matnyttig information om besöksnäringens tillväxt och expansion. Precis de siffror jag redovisat i tidigare blogginlägg.

Jag fick förmånen att sitta bredvid en mycket trevlig tjej från Karlstad. Vi hann utbyta en hel del tankar, erfarenheter och funderingar under dagen. Karlstad är också residensstaden i länet Värmland, de omorganiserar och tillsätter en lokal besöksorganisation Visit Karlstad, samtidigt som de är deltagare i länsorganisationen som där ligger inom regionsförbundet.
Alla har vi samma frågeställningar och utmaningar att brottas med: städernas kontra regionens roll och ansvar.
Jag upprepar Claes Bjerknes kloka ord: "Det är en konst att arbeta genom andra."
Vilket är en regions uppdrag.