Luleå - The capital of Swedish Lapland

Visit Luleå är en samverkansplattform för besöksnäringen i Luleå. Den samordnar ägarnas/medlemmarnas gemensamma utvecklingsinsatser.
Luleå är länets residensstad och den största turistiska destinationen i Norrbotten.

måndag 22 februari 2010

Informationsöverföring till Västernorrland

I morse hälsade vi ett glatt gäng från Västernorrland välkomna till Luleå, på Luleå Airport. De ska uppleva Luleå och Boden under två dagar. De genomför en studieresa för företag och verksamheter för att få lyssna och se hur vi arbetar med besöksnäringens utveckling i våra två destinationer. Lite extra kul är det förstås att några av dem är mina gamla kollegor från min tid i Jämtland och Västerbotten. Vi arbetade mycket ihop med något vi då kallade för Res Norrut, ett samarbete mellan de fyra nordligaste länen.
Peter från Luleå Airport och jag berättade för gruppen om hur Luleå gemensamt arbetar med destinations- och flygutveckling. Himla kul att få förmedla sina erfarenheter och kunskaper på just det här området som jag arbetat med i så många år och dessutom har min utbildning i. Och otroligt bra för mig att lyssna av deras arbete och erfarenheter. Det blir mer av det i morgon kväll då vi samlas för gemensam middag i Boden, tillsammans med medlemmar från både Visit Luleå och Boden Turism. Det ser jag fram emot. Innan dess ska gruppen uppleva Luleå från dess bästa sida med bland annat besök och övernattning i Luleå Skärgård. Innan deras avresa hem igen ska de få ta del av Bodens arbete och utbud. Vilket ju också känns kul för mig eftersom jag även arbetat där med destinationsutveckling och uppbyggnad av Boden Turism.

Inga kommentarer: