Luleå - The capital of Swedish Lapland

Visit Luleå är en samverkansplattform för besöksnäringen i Luleå. Den samordnar ägarnas/medlemmarnas gemensamma utvecklingsinsatser.
Luleå är länets residensstad och den största turistiska destinationen i Norrbotten.

lördag 25 oktober 2008

Destinationsdag Stockholm

I onsdags deltog jag på FörTurs Destinationsdag i Stockholm.
En årligt återkommande seminariedag med föredrag inom olika teman för turistorganisationer mfl.

Jag lyssnade bla på Mats Wiberg, VD Turismens utredningsinstitut. Han berättade om turistorganisationers förändringar i och med besöksnäringens utveckling. Om att de "gamla" organisationerna ofta var kopplade till stadens turistbyrå och vars fokus var privatresande.
Idag har turistorganisationerna en helt annan roll, betydligt mer komplex som koordinator och samordnare för hela näringens aktörer och arbetar med både affärs- och privatresandet.
Här känner jag väl igen mig i Visit Luleås arbete och uppbyggnad, som Luleås koordinator för alla företag och verksamheter och vårt upplägg med Convention Bureaun (affärsresande) och Leisure-gruppen (privatresande).
Mer om föredraget finns att läsa på
http://www.turism.se/Mats%20pdf.pdf

Under lunchen hade jag ett möte med Umeå Convention Bureaus ordförande, VD samt två ytterligare representanter. Vi har blivit uppvaktade om ett ev framtida samarbete för Luleås och Umeås convention bureaus och en insats mot internationella vetenskapliga kongresser. Mycket intressant. Vi kommer att gå vidare med idén och förankra den hemma i respektive stad och de två universiteten.

Ett annat föredrag handlade om härskartekniker.
Otroligt intressant. Att härska och att bli härskad över. För visst hamnar vi alla ibland i båda situationerna?
Om man bara är medveten om det så kan man hantera det på ett mycket bättre sätt. Här känner jag att jag blivit mycket bättre att direkt ta tag i situationer där jag upplever en härskare, jämfört med tidigare då jag kunde gå hem med näven knuten i byxfickan utan att ha förstått vad som egentligen hände.

Tyvärr var planet hem till Luleå försenat den kvällen, så det blev en sen kväll innan jag kom i säng, full av nya intryck och inspiration.

Inga kommentarer: