Luleå - The capital of Swedish Lapland

Visit Luleå är en samverkansplattform för besöksnäringen i Luleå. Den samordnar ägarnas/medlemmarnas gemensamma utvecklingsinsatser.
Luleå är länets residensstad och den största turistiska destinationen i Norrbotten.

lördag 11 oktober 2008

Svanar

Trodde inte mina ögon när jag tittade ut genom fönstret i morse.
En jättesamling av svanar på åkern utanför huset.
Förmodligen är de på väg söderut igen. De passerade här på vägen upp i våras.

Jag har alltid fullt upp med att räkna så att de är JÄMNA par, eftersom jag har hört att fåglar lever med sin partner livet ut. Och att om partnern dör så lever den ensam resten av livet. I våras hade jag 3 par svanar, ända tills en dag då det plötsligt bara var fem. Vart hade den sjätte svanen tagit vägen? Den syntes aldrig till, utan det var de fem tills de flög vidare. Förhoppningsvis fick den femte svanen hänga på de andra paren norrut.

Inom Visit Luleå har frågan väckts om nya produkter, t ex fågelskådning. Vi har ju suveräna fågelskådningsområden inom Luleå kommun. Absolut en idé som borde tas upp. Vi har varit på studieresor till bl a Finland, där ett företag i Uleåborg säljer in fågelskådningspaket till internationella gäster, främst engelsmän.

Mer om svanar finns att läsa på:

Inga kommentarer: