Luleå - The capital of Swedish Lapland

Visit Luleå är en samverkansplattform för besöksnäringen i Luleå. Den samordnar ägarnas/medlemmarnas gemensamma utvecklingsinsatser.
Luleå är länets residensstad och den största turistiska destinationen i Norrbotten.

måndag 8 december 2008

Miljö & klimat i skidspåret

Ikväll blev det dags för säsongens premiärtur i skidspåret.
Snön har vräkt ned hela dagen, det var uppspårat med sköna, mjuka spår.

Det blev tid att tänka och reflektera över ett ämne som jag ägnat en del tid åt denna vecka: miljö och klimat. Det kommer att vara viktig en del i den strategiplan som vi nu ägnar tid åt att ta fram för perioden 2010-2015.

Klimatförändringarna kan utgöra både ett hot och en möjlighet för besöksnäringen, beroende på hur vi väljer att förhålla oss till det. Av de många undersökningar och rapporter som gjorts om frågan så vet vi att framtidens resenärer kommer att ställa krav på klimatsmarta lösningar även för sina resor och upplevelser. Människor i de allt hetare storstäderna kommer att efterfråga svala, rena och inte folktrånga miljöer. Vilket vi ju besitter i vår region.
Men, hur hanterar vi en ev kortare vintersäsong? Transportlösningar? Gröna möten?

När jag satte mig i bilen var det nyheter på radion och inslag om att den traditionella glödlampan ska förbjudas och ersättas av lågenergilampor. Helt rätt, om det är det som krävs för att vi ska ändra vårt beteende. Och varför använda produkter som kräver mer energi när det finns andra som inte gör det? Ibland blir lagstiftning nödvändig.


Väl hemma hann jag se på Rapport. Även där var inslag om klimatförändringarna: en framstående professor inom området (Stern) hade räknat ut kostnaden för de allt högre utsläppen av växthusgaserna. Svindlande summor. DÅ reagerade världens olika politiker och började agera.
Det påminner om när jag bodde i Schweiz och pluggade tyska, då läste jag en rapport som en professor i Bern tagit fram om hur mycket varje tinad centimeter av glaciärerna kostade i form av snöfattiga dalar och minskade intäkter från besöksnäringen.

Det ska bli riktig intressant att ytterligare få grotta ned mig i de här frågorna. De ligger mig personligen mycket varmt om hjärtat.

Inga kommentarer: